13 مارس 2023- یک درمان موثر برای زخم های مزمن که شامل آنتی بیوتیک نیست، بلکه یک گاز یونیزه برای فعال کردن پانسمان زخم است، توسط تیمی از دانشمندان بین المللی ساخته شده است.

این درمان شامل فعال سازی پانسمان های هیدروژلی (که معمولا در پانسمان زخم استفاده می شود) با پلاسما است. این پانسمان ها حاوی ترکیبی منحصر به فرد از اکسیدان های شیمیایی مختلف است که در رفع آلودگی و کمک به بهبود زخم های مزمن موثر می باشند.

محققان دانشگاه شفیلد و دانشگاه استرالیای جنوبی که این مطالعه را رهبری کردند، معتقدند این روش جدید پیشرفت قابل توجهی در مقابله با پاتوژن های مقاوم به آنتی بیوتیک است و پتانسیل تغییر درمان زخم پای دیابتی و زخم های داخلی را دارد.

پروفسور Rob Short، استاد شیمی در دانشگاه شفیلد که یکی از نویسندگان این مطالعه است، گفت: بیش از 540 میلیون نفر در سراسر جهان با دیابت زندگی می کنند که 30 درصد از آنها در طول زندگی خود به زخم پا مبتلا می شوند. عفونت های زخم پا یک همه گیری جهانی نادیده گرفته شده است که قرار است در سال های آینده به دلیل افزایش چاقی و عدم ورزش افزایش یابد.

او افزود: تنها در انگلستان بین 60000 تا 75000 نفر در هفته به دلیل زخم پای دیابتی تحت درمان قرار می گیرند. عفونت یکی از خطرات اصلی است. به طور فزاینده ای، بسیاری از عفونت ها به درمان آنتی بیوتیکی معمولی به دلیل باکتری های مقاوم پاسخ نمی دهند که منجر به 7000 قطع عضو در سال می شود.یک نیاز فوری به نوآوری در مدیریت و درمان زخم وجود دارد و این یک امتیاز واقعی است که بخشی از یک تیم بین المللی باشید که بیش از 10 سال است که روی این درمان جایگزین کار می کنند.

هزینه ی مدیریت زخم های مزمن مانند زخم پای دیابتی در حال حاضر بیش از 17 میلیارد دلار در سال است.

مزایای گاز یونیزه ی پلاسمای سرد قبلاً در آزمایشات پیش بالینی ثابت شده است: نه تنها عفونت را کنترل می کند، بلکه باعث تحریک فرآیند التیام نیز می شود. این به دلیل ترکیب شیمیایی قوی اکسیدان ها، یعنی اکسیژن فعال و گونه های نیتروژنی (RONS) است که گاز یونیزه ی پلاسمای سرد هنگام مخلوط کردن و فعال کردن مولکول های اکسیژن و نیتروژن در هوای محیط تولید می کند.

دکتر Endre Szili از دانشگاه استرالیای جنوبی، یکی از رهبران این مطالعه، گفت: آنتی بیوتیک ها و پانسمان های نقره معمولاً برای درمان زخم های مزمن استفاده می شوند، اما هر دو دارای معایبی هستند، افزایش مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها یک چالش جهانی است و همچنین نگرانی های عمده ای در مورد سمیت ناشی از نقره وجود دارد. در اروپا، پانسمان های نقره به همین دلیل کنار گذاشته شدند.ما نشان دادیم که پانسمان های هیدروژلی حاوی RONS که با پلاسما فعال می شوند، این ژل را بسیار قوی تر می کند و باکتری های رایج را از بین می برد.

اگر چه زخم پای دیابتی تمرکز این مطالعه بود، این فناوری را می توان برای تمام زخم های مزمن و عفونت های داخلی به کار برد.

دکتر Endre Szili، از دانشگاه استرالیای جنوبی، گفت: علیرغم نتایج دلگرم‌کننده اخیر در استفاده از درمان هیدروژل فعال شده با پلاسما(PAHT)، ما با چالش بارگیری هیدروژل‌هایی با غلظت کافیRONS  مورد نیاز برای استفاده بالینی مواجه شدیم. اما با استفاده از یک روش الکتروشیمیایی جدید که فعال شدن هیدروژل را افزایش می دهد، بر این مانع غلبه کردیم.

محققان گفتند: علاوه بر کشتن باکتری های رایج(E. coli   و P. aeruginosa) که باعث عفونی شدن زخم ها می شوند، هیدروژل های فعال شده با پلاسما ممکن است به تحریک سیستم ایمنی بدن نیز کمک کنند که می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند.

دکتر Szili، افزود: عفونت های مزمن زخم یک بیماری همه گیر خاموش هستند که ممکن است به یک بحران بهداشت جهانی تبدیل شوند. یافتن درمان‌های جایگزین برای آنتی‌بیوتیک‌ها و پانسمان‌های نقره ضروری است، زیرا وقتی این درمان‌ها جواب نمی‌دهند، اغلب قطع عضو اتفاق می‌افتد.یک مزیت اصلی فناوریPAHT ما این است که می توان از آن برای درمان همه زخم ها استفاده کرد. این یک درمان بی خطر برای محیط زیست است که از اجزای طبیعی موجود در هوا و آب برای ساختن مواد فعال خود استفاده می کند که به اجزای غیر سمی و زیست سازگار تجزیه می شوند.

او افزود: یک مزیت دیگر این است که مواد فعال را می توان در یک دوره طولانی تحویل داد و درمان را بهبود بخشید و برای مثال می توان شانس نفوذ را به تومور افزایش داد.

دکترSzili ، گفت: پلاسما پتانسیل عظیمی در دنیای پزشکی دارد و این فقط نوک کوه یخ است.گام بعدی شامل آزمایش‌های بالینی برای بهینه‌سازی فناوری الکتروشیمیایی برای اجرای این درمان در بیماران انسانی است.

نتایج این تحقیق این هفته در مجله Advanced Functional Materials منتشر شد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240313/Innovative-plasma-activated-hydrogel-dressings-revolutionize-chronic-wound-care.aspx